Sunday, September 13, 2009

Karya Penulisan

Novel Bersiri: Pegangan Kasih Pada jam 12.00 tengah hari aku dan kawanku Nordin memulakan perjalanan dari tempat kerja ku di Jitra Kedah ke selatan negara. Dengan hati yang redha aku memulakan perjalananku.
Sewaktu menerima tugasan
Semalam aku dan nordin diberi satu tugasan oleh majikan aku bagi membuat penyelidikan di sebuah universiti terkemuka diselatan negara.Pabila aku terlihat nama universiti yang ditugaskan untuk aku dan nordin pergi bagi membuat penyelidikan selama 7 hari,hati aku tersentak dan fikiran aku terus terfikir peristiwa yang pernah berlaku dahulu.aku pernah berjanji dengan diri aku,aku tidak akan jejakkan kaki aku ke tempat ini lagi, tempat yang mana meninggalkan banyak kenangan aku ketika aku menuntut di universiti ini. "ishh"hati aku mengeluh. "Perlukah aku pergi kesana"?,hati ku berkata."Adi..Adi. ",majikan ku memanggil nama ku. Ya Tuan saya minta maaf,aku menjawap.Boleh kamu menjalankan tugas ini Adi?,majikan aku menyoal.Tanpa berfikir aku terus menjawap, boleh..boleh Tuan.Lantas majikan aku tersenyum dan menyata kan "bagus,esok kamu dan Nordin akan bertolak dari sini selepas makan tengahhari?"."Baikk tuan"aku menjawap. "Baiklah kamu berdua boleh balik rumah dulu untuk berehat."Aku dan Nordin mengangguk kepala dan terus beredar dari bilik majikan aku itu.Lantas aku tersenyum dan hati ku berkata,"kenapalah aku boleh terima tugasan ini,pada hal aku pernah berjanji tidak mahu menjejakkan kaki aku disana"."Aaaah,tidak mengapalah,aku redha sahajalah.Itu dah takdir aku,aku terima lah".Tiba-tiba belakang aku ditepuk.Aku terperanjat lalu berkata,"ya Nordin terperanjat aku"."Kau kenapa Adi dari tadi diam saja aku tengok?",Nordin bertanya."Tak ada apalah Nordin".Aku menjawab."Betul ni Adi tak ada apa-apa ni".Nordin bertanya lagi."Betul Nordin tak ada apa-apa".Aku menjawap."Baiklah kalau macam tu kita jumpa esok la Adi"Nordin berkata."Baik kita jumpa esok,assalammualaikum Nordin".Aku memberi salam."waalaikumsalam"Nordin menjawap salam aku.Aku pun balik kerumah sambil teringat kembali peristiwa 10 tahun dahulu. Didalam perjalanan
Didalam perjalanan menuju ke destinasi, aku berdiam diri sahaja. Fikiran aku melayang memikirkan kisah masa lampau. Hati aku bertanya apakah yang terjadi pada dia setelah lama aku telah meninggalkan dia. Tiba-tiba aku ditegur oleh kawan aku nordin. “Kenapa kau diam saja Adi?” Fikiran yang melayang tadi itu luput setelah ditegur oleh kawan aku.”Aaapa Nordin?”aku tergagap menjawap. Kawan aku tersenyum sambil bertanya, “Kenapa kau diam?”Aku menjawap sapaan Nordin. “Tak ada apalah nordin.” Aku menjawap.”mana boleh x ada apa-apa,aku tengok dari semalam kau ni asyik diam jer selepas kita terima tugasan ini, kenapa Adi”?Nordin menerpa aku .aku terkaku dan diam.setelah itu aku pun menjawap pertanyaan Nordin. “Aku berfikir tentang tempat yang kita nak buat penyelidikan ni nordin.Aku pernah berjanji dengan diri aku yang aku tak akan menjejakkan kaki aku ke tempat itu lagi,tapi apa kan daya,atas tanggungjawap kerja aku pun ambil semua ini dengan redha.”Kenapa dengan tempat itu Adi?”Dahi Nordin berkerut memikirkan aper yang aku fikirkan.sebenarnya. “Sebenarnya nordin tempat yang kita hendak buat penyelidikan ni ialah tempat aku belajar masa dahulu”. Aku menjawap.” Ya la habis kenapa dengan tempat tu?” Nordin bertanya lagi.”Tempat tu banyak menyimpan kenangan aku nordin, kenangan aku bersama seorang wanita yang penah aku sayangi dan kasih dahulu dan aku fikirkan apakah yang telah terjadi dengan dia itu, tetapi hubungan aku tidak pergi jauh kerana dihalang oleh kedua ibu-bapa nya”. Kenapa ibu bapanya menghalang Adi?”Nordin bertanya lagi. “panjang ceritanya Nordin, Ibu bapa nya berkedudukan tinggi, berbeza dengan aku, aku ni keluarga yang susah yang tidak mempunyai apa-apa”.kiranya perbezaan antara dua darjat la ni Adi”Nordin memintas percakapan aku.”ya Nordin”.aku menjawap.“kau tidak pernah cerita pun tentang kisah ni pada aku Adi,dan aku tak tahu pulak yang kau penah belajar di sana.”Buat apa aku nak cerita nordin , cerita yang sudah lama.yang sudah pergi tidak akan kembali lagi”.aku menjawap. “cerita la adi aper yang terjadi?cerita la”? Huhh….aku mengeluh. “baik la, ceritanya begini nordin. Aku nak kau cerita dari mulanya.Nordin membalas pertanyaan sebelum aku memulakan kisah sebenarnya.
10 tahun dahulu
Pada 10 tahun dahulu.Diwaktu itu aku mula-mula mendaftar masuk ke universiti itu.Dimasa itu aku cuma seorang sahaja.Ibu bapaku tak dapat menemani aku ketika aku mula mendaftar masuk ke universiti itu oleh kerana kehidupan keluarga aku yang susah.Aku tidak suka menyusahkan ibu bapa aku.Aku perlu berdikari.Dengan itu aku pergi mendaftar sendiri.Dimasa pendaftaran kemasukan pelajar itu bermula ramai pelajar baru yang mendaftar,termasuklah aku.Setelah habis mendaftar aku terus pergi mencari hostel yang diberi oleh pihak urusetia pendaftaran.Ketika didalam hostel aku berkenalan dengan seorang kenalan.Dia juga adalah rakan sebilik aku.Syazhan nama dia.Syazhan tu berasal dari situ.Syazhan seorang yang peramah orangnya.Baik dan tidak sombong.Ketika sesi suaikenal pelajar-pelajar baru aku selalu pergi dengan dia.Ramai juga pelajar-pelajar baru yang dia kenal.Dari situ la aku mengenali ramai kawan.Selama seminggu proses suaikenal dijalankan.Sebenar nya Nordin dari sini sebenarnya cerita nya bermula."betul ker Adi".,Nordin menyapa."ye nordin",aku menjawap.Sebenar nya Nordin aku tidak tahu pun ada orang sedang memerhatikan aku selama seminggu minggu suaikenal ini berjalan."Siapa yang perhatikan kau Adi",Nordin bertanya."Dia lah orang yang aku kasih selama aku belajar disana Nordin",aku menjawab."Apa namanya Adi",Nordin bertanya lagi."Tengku puteri Ixora Alaisya nama dia",aku menjawab."Perggghhh sedap namanya Adi"."Keterunan raja ke Adi",Adi teruja lalu bertanya."Ye Nordin,dia kerabat diraja"Aku menjawab."Tapi kan Adi,macammana kau boleh tau yang selama seminggu itu ada orang perhatikan kau".Nordin bertanya."Macam ni ceritanya Nordin".Aku dapat tahu bila akhir minggu suaikenal tu.Masa itu aku berada bersama Shazhan didalam bilik hostel.Pada 2 hari sebelum berakhirnya minggu suaikenal itu setiap pelajar dibahagikan pada beberapa kumpulan.Setiap kumpulan perlu membuat persembahan pada malam akhir minggu suai kenal berikut.Puteri Ixora ni adalah salah seorang urusetia minggu orentasi ni Nordin.Dia juga pelajar senior aku.Pada masu itu kumpulan aku ini diketuai oleh seorang urusetia lelaki dan seorang wanita sebagai pembantu.Tugas mereka adalah untuk membantu kumpulan untuk mencari apa perkara yang hendak dipersembahkan pada malam itu.Kalau aku tak lupa la,urusetia lelaki tu namanya Azmi dan pembantu nya Puteri Ixora sendiri.Tapi masa itu orang cuma panggil xora.
Mendapat sampul surat
Sebelum malam persembahan tiba.Pada sebelah petangnya semua pelajar baru diberi rehat.Masa rehat tu aku pun melepak bersama rakan sebilik aku syazhan.Kami berborak.Tengah-tengah berborak tiba-tiba syazhan berkata,"Eh Adi aku terlupa pulak",Aku menjawab."Apa benda yang kau terlupa Syaz"."Kejap ye aku ambil jap"Syazhan menyuruh aku menunggu lantas bangun untuk mengambil barang itu didalam laci meja belajar."Ni,ada surat untuk kau Adi",Syazhan berkata sambil menyua kan satu sampul surat."Surat aper ni syaz.Dari mana kau dapat".Aku bertanya."Entahlah Adi,aku pun tak tahu siapa yang bagi.Tapi tadi ader seorang pelajar senior yang beri kat aku surat.Dia ader pesan suruh bagi pada kau, dan dia ada cakap ada seseorang yang beri.Aku mendengar segala percakapan Syazhan lantas membuka sampul surat itu lalu membacanya."Assalammualaikum Adi.saya minta maaf jika surat ini menganggu Adi.Saya menulis surat ini adalah untuk menyatakan hasrat yang saya ingin berkenalan dengan Adi.Sejak mula Adi masuk mendaftar disini saya dah mulakan perhatikan Adi sehinggalah ke hari ini.Saya ingin benar untuk berkenalan dengan Adi.Boleh Adi.Dari saya puteri".Surat itu berbunyi begitu la Nordin.Masa tu fikiran aku tak berhenti berfikir siapakah puteri itu.Aku bertanya pada Syazhan pun,dia pun tak mengenali siapa puteri tu.Bila tiba malam persembahan pun aku bertanya juga kepada rakan-rakan yang lain.Semua tidak mengenali si puteri ni.Sehinggalah habis persembahan malam dan berakhirnya minggu orentasi tu aku masih mencari siapakah si puteri ini."Habis tu macam mana kau boleh kenal dengan Si puteri ni Adi",Nordin bertanya."Panjang cerita nya Nordin",Aku menjawab."Ceritalah Adi",Nordin berkata dengan nada yang ingin tahu."Baiklah Nordin"Aku membalas kata Nordin.
Mengenali Si Puteri
Ketika itu aku buntu dimana aku nak cari siapakah Si puteri ini.Didalam bilik hostel aku termenung keseorangan,macam orang baru putus cinta."hahaha"Nordin ketawa."Biasa la nordin.masa tu aku buntu sangat".Aku menjawab kepada Nordin.Pada satu hari ketika aku duduk termenung memikirkan pasal si puteri ni ,tiba-tiba syazhan menyergah aku."woiiii berangan ker".Tekejut aku masa tu lalu aku berkata."Kau Syazhan,bila kau masuk dalam bilik"."Haa itulah,aku masuk pun kau boleh tak perasan"."Kalaulah ada orang nak mencuri kat dalam bilik kita ni pun kau tak perasan kan".Syazhan berkata."ye ke,aku minta maaflah,aku betul-betul tak perasan kau masuk tadi syaz"."Aku minta maaf syaz",Aku berkata."Tak apalah Adi"."Ni yang kau duduk temenung ni aper hal nya Adi"."Kau ader masalah ke"."Ape masalah kau,manalah tau aku boleh bantu kau",Syazhan berkata."Entahlah Syaz"."Aku tengah fikir siapakah puteri yang beri surat pada aku tu"."Macammana aku nak cari dia Syaz"."Kau ada idea tak",aku menjawab lantas bertanya pendapat."oooo pasal itu ke Adi"."Ok kita pikirkan sama-sama macam mana kita nak tau siapa si puteri ni".Syazhan menjawab.Aku dengan Syaz berfikirlah macammana nak tahu siapakah dia Puteri itu.Tiba-tiba "haaa aku tahu macam mana nak buat",Syaz dapat akal dengan mengejut."Macammana Syaz",aku bertanya."Kau tulis satu surat,dalam surat tu kau tulis menyatakan kau nak jumpa sangat dengan Si Puteri.Jangan lupa kau tulis sekali tempat,tarikh dan masa nak jumpa",

4 comments:

Anonymous said...

apo la kiddacreator!!..banyak narr grammar salah..poning bace laa..susunan ayat pun cacamerba jerr..tunggang-langgang..bagi la paragraph sket..baru leh brenti-renti bace..

Anonymous said...

ni certa tahun bilerr?? 80-an? 90-an??
macam best jerr, tapi bila bace rasa macam tak best lak,ntahla, nak komen aper haa?

Kiddacreator said...

ha cantik tuh...baru tahu masih lemah...wakaka

Anonymous said...

its a gud story. leh la publish next episode.
menarik citer ni...
by the way. keep up a gud work angah!